poniedziałek, 9 września 2013

Czytanie.

Nieśmiałe są myśli śmiertelników i przewidywania nasze zawodne, bo śmiertelne ciało przygniata duszę i ziemski przybytek obciąża lotny umysł.
Mozolnie odkrywamy rzeczy tej ziemi, z trudem znajdujemy, co mamy pod ręką, a któż wyśledzi to, co jest na niebie?Mdr 9, 13-18b

Alfabet Tischnera - Józef Tischner

"Kto postępuje sprawiedliwie, ten widzi siebie nie tylko swoimi własnymi oczami, ale także widzi siebie jak gdyby z zewnątrz, oczami drugiego człowieka. Postępować sprawiedliwie, to żyć w prawdzie. To umieć popatrzeć na siebie ze wszystkich stron: nie tylko od strony tego, co ja czuję, ale także od strony tego co drugi człowiek o mnie myśli, co drugi człowiek na mój temat czuje. Czasem ten człowiek mówi coś, co dla mnie jest może nieprzyjemne, może przykre, wydaje mi się może nawet, że jest nieprawdziwe. Ale w każdej takiej "nieprawdzie", w każdym takim słowie drugiego człowieka o mnie jest coś z prawdy. I dlatego ten postępuje sprawiedliwie, kto umie także z tej częściowej "nieprawdy, którą słyszy z zewnątrz, wydobyć naukę dla siebie" (Wiara ze słuchania, 37)


Czasami nauka  jest gorzka do przełknięcia, czasami niesie ze sobą przeogromny smutek związany z odsunięciem/utratą kogoś. Trudno wtedy nie zgorzknieć, nie stracić optymizmu i wiary w dalsze wysiłki. Trudno nie smucić się wspominając "dobre czasy". A jednak trzeba walczyć o to by wspomnienia nie były zdefiniowane tylko smutkiem i goryczą. Także wtedy kiedy okazuje się, że wysłało się z własnej skrzynki mailowej tylko kilkanaście wiadomości w tym roku.


Włamałam się do Wujka Emeryta bez większego trudu. Na szczęście skrytki na klucze pozostały te same od 40 lat. Umyłam mu okna, zmieniłam firany i zasłonki, nakarmiłam Pana Kracka, który w podzięce uciekł przez kominek na klatkę schodową. Wujek Emeryt wyjechał gdzieś "do ludzi" wykoncypowałam widząc otwartą szafkę ubraniową i wieszak rzucony na łóżko. Ponieważ brama wjazdowa na podwórko była zamknięta wywnioskowałam, ze ktoś go musiał gdzieś zabrać. Po pół godzinnej pracy w takt tykających zegarów i skrzypiących desek podłogowych, na które moja babcia nieodmiennie mówiła "foszty", Wujek zjawił się w towarzystwie szczekającego Pałosa = Głupka (on się na mnie w ogóle nie obraża, kiedy tak na niego wołam, tak powiada Wujek), co dopiero teraz mnie zastanowiło. Czy wyprawa do Ochotnicy, którą powziął  Wujek razem z kolegą odbyła się w towarzystwie Pałosa czy piesek pod nieobecność gospodarza uciekł za bramkę i czaił się w okolicy? Póki co pozostanie to dla mnie zagadką. Zostałam poczęstowana kiełbasą z Ochotnicy, napojona kawą i poinformowana, że dziadkowie mają nową płytę nagrobkową o co Wuj musiał stoczyć bój z siostrą czyli moją mamą. Obdarzona też misją do wykonania pojechałam na cmentarz gdzie ustawiłam sztuczne bukiety kwiatów, które Emeryt zakupił także w Ochotnicy ("A baby tam takie wyfarbowane chodzom, wyzdajane jako i w mieście! A godali, ze w tyj Ochotnicy to jakieś dziody, biedoki siedzą a tam i markety majom i chałupy paradne i w ogóle po całości się im polepsyło") którą wrócił po prostu oczarowany :)))

Pozdrawiam z tradycyjnie zimnego Podhala. Kilka dni temu przez mój ogródek przeleciał Dziadek Mróz czerniąc fasolkę (która właśnie zaczęła powtórnie kwitnąć) oraz spopielając będące w pełni kwitnienia dalie. Na szczęście kwitną nadal mieczyki, słoneczniki i kosmos, więc troszkę kolorów pozostało :)

A ziemski przybytek właśnie redukuję trzebiąc szafy bezlitośnie - może lotności umysłu nabędę większej? Kto wie... Kto wie...

10 komentarzy:

  1. Przy przetrzebianiu szaf dobrze się myśli więc na pewno tejże lotności nabierzesz.
    Księdza Tischnera mam " Ksiądz na manowcach " . Alfabetu nie czytałam niestety ; mam nadzieję nadrobić kiedyś.
    U mnie też dziś chłodno o deszczowo.

    OdpowiedzUsuń
  2. u nas chyba nie istnieje pojęcie chłodu w naturze. wczoraj było 25 a dzisiaj 12 i wilgoć, różnica daje wynik zimna :\ w Alfabecie są urywki z różnych dzieł Tischnera, jak oddam dwie książki do biblioteki, to poszukam coś z jego filozofii :)

    OdpowiedzUsuń
  3. nocami zimno, w dzień zimno:) jest tylko różnica pomiędzy laten, a jesienią- rześkie powietrze. i grzyby i jeżyny:)

    OdpowiedzUsuń
  4. rześkie powietrze jest u nas bez względu na porę roku - rankiem i wieczorem to gwarantowana atrakcja, ma się te góry w pobliżu ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Eh, też bym musiała zasiąść do szafy:/ a nie kce mi się....
    Ks. Tischner bardzo pięknie i mądrze twierdzi, że trzeba czasem spojrzeć na siebie oczyma innych. Często właśnie tak myślę - a czy ja bym chciała, żeby ktoś mnie tak potraktował, a jak ja bym się czuła, gdyby... czasem to pomaga przystopować w złych zapędach, czasem.. no cóż, jestem tylko człowiekiem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale warto wysilać się i ćwiczyć w tym spojrzeniu na siebie z boku, to zawsze procentuje :)
      mnie się nie kce do szaf dzieci zaglądać, bo trzeba tam zrobić dla 3 osobników wymiany sezonowe i wzrostowe :/ ale muszem, bo niektórym ręce i nogi dziwnie się wydłużyły w lecie ;D

      Usuń
    2. Na szczęście moja jedna Młoda sama zarządza swoim bałaganem:) inaczej nie wychodziłabym z Jej pokoju... ;)

      Usuń
    3. u chłopaków to chyba trochę inaczej działa - ubierają co mają pod ręką i dopiero gdy cos jest irytująco za krótkie i ciasne rzucają tym z okrzykiem "mamo, co ty mi wkładasz do tej szafki!" sami mało interesują się "ziemskim przybytkiem" jeśli chodzi o garderobę :D

      Usuń
  6. a wiesz...te cytaty to..takie niepopularne są. Przecież teraz należy: "mieć w dupie, co inni myślą" i "robić po swojemu", "w zgodzie ze sobą i nie oglądać na innych".. I bądź tu mądry człowieku.. Pozdrowienia z centrum!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. one zawsze były niemodne i będą z racji niewygody, bo zmuszają do wysiłku, który ma zapewnić komfort nie własnej osobie a komuś innemu. filozofia, taka czy inna nie zmusza do mądrości, zmusza do myślenia o człowieku, o życiu, a to proces wysiłkowy i mam podobne wrażenie jak Ty, że to zanika... pozdrawiam z krainy mgieł i chłodów, choć na północ od Gorców to jeszcze lato :)

      Usuń