poniedziałek, 24 marca 2014

Elementarz 2014.

Doskonale pamiętam swoje trzy pierwsze lata w szkole podstawowej. Pamiętam tez podręczniki, które były 3; elementarz, książka do matematyki w klasach I-II i książka do przyrody w klasie III. Do tego dochodziły dwa zeszyty ćwiczeń na rok z języka polskiego wydane na tak podłym papierze, że atrament z piór zostawiał w nim popisowe kleksy i zacieki; w końcu nauczycielka nakazała pisać w ćwiczeniach ołówkiem. Pamiętam stos zeszytów 16to kartkowych, który po każdym roku nauki zbierał się w moim biurku. Z polskiego było ich ok 10 z matematyki trochę więcej.

Kiedy w roku 2005 nasz najstarszy syn poszedł do pierwszej klasy najbardziej zabolała mnie kieszeń. Komplet podręczników plus cały zestaw wyprawki pierwszaka znacznie nadwyrężył nasz wrześniowy budżet. Rzecz jasna nie kupiłam wszystkiego naraz, bo mieliśmy poza Puchatym Houdiniego w przedszkolu (któremu też trzeba było wyprawkę zapewnić) i małego niszczyciela pampersów Kołka.

Kiedy już komplet pachnących świeżą farbą podręczników leżał na biurku pierwszaka schludnie oprawiony nastąpiła kolejna moja załamka. Oglądając wielkie książki i ćwiczenia o niewygodnym dla malucha formacie A4 pomyślałam, że to musi być jakiś żart, że podręczniki zostały dopuszczone do szkół. Puchaty uczył się serią z "Ekoludkiem". Pomijając całą masę ogłupiających i bezmyślnych zadań typu; otocz pętelką, znajdź podobne i przerysuj/przepisz zeszyt ćwiczeń i książki były jednorazowe. Dla człowieka wychowywanego w poszanowaniu do słowa drukowanego był to po prostu szok! Załamałam ręce nad wizją młodego rysującego zarówno po książce jak i w zeszycie ćwiczeń. Czego to miało uczyć? Ekologii? Tego już chyba najmniej, bo od tamtej pory bezustannie rozpalam ogień w kominku i ćwiczeniami i podręcznikami ( Kołek będzie w końcu kończył klasę III). Idiotycznymi ćwiczeniami wydawały mi się powiększone do monstrualnych rozmiarów linie do pisania liter, które były dwukrotnie większe niż te w zeszytach. Podobnie było w matematyce.... Moje zdziwienie rosło wraz z rozwojem roku szkolnego. Totalnie zniechęcony i znudzony siedmiolatek dobił jednakże do czerwcowego rozdania świadectw w nienajgorszym stanie. Mnie szokiem numer trzy wydały się być zapisane przez niego w ciągu całego roku zeszyty. Półtora zeszytu w linię i jeden w kratkę. Schemat zużycia zeszytów powtarzał się przez kolejne trzy lata każdego z nich.

W drugiej klasie podstawówki syn zaczął nas nauczać. Głównie matematyki. Dodawanie i odejmowanie dwucyfrowych liczb z uzupełnianiem do dziesiątek nie mieściło się nam w głowach :D Ojciec grzmiał na syna. "Czego cię tam uczą?! Co to za durnactwo jakieś?! Weź tu w słupku se podlicz i już". Syn se podliczył, wyniki się zgadzały. Nie bardzo zgadzała się liczba punktów ze sprawdzianu.  Zamiast 6 dostał 4 ponieważ pominął wszystkie dywagacje na poziomie dziesiątek i jedności :D "Rób synku, jak cię uczą, ale jakby co to pamiętaj, że znasz lepszy i szybszy sposób!" W drugiej klasie NASA odkryło i potwierdziło, że Pluton nie jest pełnowartościową planetą lecz planetą karłowatą. Trzymający rękę na pulsie ośmiolatek odmówił uczenia się nazw planet układu słonecznego wg podręcznika. Owszem recytował ale tylko do Neptuna, wzmacniając szkolną wiedzę o pas planetoidów i te karłowate.  Myślę, że to wtedy zakiełkowała w jego głowie pewna wątpliwość co do rzetelności programu zatwierdzanego przez MEN. To co można było jeszcze dziecku wytłumaczyć długim cyklem druku i składu książki nijak się miało do jego faktycznych zapotrzebowań na zdobywanie wiedzy skoro podręczniki były tak skonstruowane, że nie można było o nic pytać w czasie lekcji, bo nie było to przewidziane.

Dla rozrywki od nudnych "otocz pętelką/przepisz/skopiuj" poznawaliśmy w domu budowę atomu, budowę kuli ziemskiej, gwiazdozbiory, galaktyki, naturę w naturze i na filmach przyrodniczych, wypiętrzenia (o to akurat nie było trudno, bo okolica obfituje w różne wypiętrzenia), tkanki, komórki, cykle natury itd. na własną rękę. Zadania domowe były bowiem koszmarem wlokącym się godzinami.

Sprawy się trochę poprawiły gdy Puchaty wstąpił w szeregi czwartej klasy. Spodobała się mu przede wszystkim rozdzielność przedmiotów i nauczycieli. Radość trwała krótko przyduszona programem z podręcznika i obojętnością niektórych nauczycieli na potrzeby uczniów. Ale zniknęły te wszystkie durne pętelki i kopiowanie :) Zadania domowe zaczęły wymagać inwencji twórczej, wyobraźni i użycia dodatkowej wiedzy z różnych źródeł. Syn uwielbiał projekty, chętnie zgłaszał się do wykonania aż do momentu, kiedy pani z przyrody powiedziała, że jego projekt (o ciałach niebieskich) znacznie przerasta zadany temat i zamiast 6 dostał 5. Szóstki dostali ci, którzy napisali zgodnie z oczekiwaniem pani... No to dziecko pier...ło projektami i postanowiło nie brać więcej w nich udziału (z przyrody, bo inne brał nadal).

W tym samym czasie Houdini zżymał się nad pętelkami, na które znalazł swój własny sposób (zamiast pół dnia narzekać, ze trzeba je robić jak to czynił Puchaty, odwalał wszystko z zamkniętymi oczami i miał z głowy :D) a czas wolny przeznaczał na zdobywanie tego czego chciał własnymi sposobami. Szybko zorientował się, że oceny nijak nie mają się do wysiłku włożonego we własny rozwój ale ponieważ zawsze był ambitny, to utrzymuje je na równym poziomie. Czasami zrobi projekt. O, nie z przyjemności, nie! Z wyrachowania - bo się opłaca dostać dobrą ocenę za takie nic.

Aktualnie nudzi się w klasie III Kołek, którego jak pozostałych przy życiu w szkole trzymają siły towarzyskie a nie naukowe. On z kolei bardzo angażuje się w występy publiczne. Prawdziwy showman :) Jako jedyny nie ma problemów z ortografią czy pismem. Uczy się z kolejnego zestawu "płonących wersetów" ale najwyraźniej jego zdolności i umiejętności nie są przez te podręczniki wygenerowane. Opracował podobny system odrabiania zadań jak Houdini - odwalić i zająć się czymś ciekawszym.

Gdyby nie to, że synowie chodzą i chodzili do fajnej podstawówki, w której większość nauczycieli jest naprawdę dla ucznia, to ten wpis miałby wydźwięk wyłącznie negatywny. Szkoła dała naszym synom swoistą szkołę życia jeśli chodzi o faktyczne zdobywanie wiedzy. Z podręcznikowego systemu edukacji dowiedzieli się głównie, że nie trzeba, nie można, wręcz nie wolno pytać- należy wykonywać polecenia. Na szczęście nie wszyscy nauczyciele podchodzą do swoich uczniów w tak ograniczony sposób. Wiele z nich zachęca do zadawania pytań na lekcji, a całkiem spora liczba nie zniechęca. Zapytani przez ucznia poświęcają mu chwile uwagi, odpowiadają na ile czas im pozwoli i zachęcają do szukania wiedzy w innych źródłach.

Jak zmieni się program nauczania oparty na czteroczęściowym nowym elementarzu?  Nie wiadomo.  Mam przed sobą "Newsweeka" z artykułem o powstawaniu tego darmowego źródła wiedzy dla pierwszaków (książka ma być własnością szkoły podobno). Są zarzuty, że głównymi bohaterami są chłopcy... no tak, może to odwet za wieloletnią Ale i jej psa Asa ;P Feministki protestują przeciwko wizerunkowi kobiet i dziewczynek zajętych domem czy pchaniem wózka z lalkami. Tych zaś od gender  drażnić może przypisywanie ról męskich i kobiecych. Może  najlepszy byłby elementarz z bohaterami głównymi nie z tego świata, gdzie trudno byłoby jakiejkolwiek grupie społecznej skrytykować przypisywanie czegokolwiek do nich, bo skoro rozmnażają się np przez pączkowanie, nie jedzą, nie piją w klasyczny ziemski sposób, to mogą skupić się na sprawach ważniejszych  czyli relacjach miedzyufoludzkich :)

Póki co oddycham z ulgą, że nasz trzeciak żegna się z pętelkami a ten najstarszy trzeciak żegna się z niektórymi zaskorupiałymi nauczycielami w gimnazjum i czekam co będzie dalej. O Elementarzu 2014 mam nadzieję dowiedzieć się z wpisów niektórych z Was a także z doświadczeń rodziny, która ma młodsze od naszych dzieci. Jedno jest pewne, sam podręcznik, to nie wszystko! "Einstein powiedział, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy", tak kończy się artykuł w Newsweeku i wydaje mi się, że jest to odkrycie na miarę e=mc2 ale czy MEN o tym wie? Póki co rok rocznie wypuszczane są z pierwszych klas kolejne szeregi zniechęconych i niezaspokojonych w swej naturalnej ciekawości dzieci...

Nie twierdzę, że za czasów mojego dzieciństwa było lepiej, ale .... ale miałam cichutką nadzieję, że nim się rozmnożę i nim me dzieci pójdą do szkół, ktoś tam na górze zastanowi się rzetelnie jak pokierować tym niesamowitym potencjałem, który mają dzieci w wieku kilku lat. Ponieważ pracowałam i pracuję z dziećmi to codziennie doświadczam tego potencjału i się nim cieszę, podsycam go i rozwijam, odpowiadam na pytania i czasami przyznaję się, że czegoś nie wiem, co nie jest przyznaniem się do porażki tylko bodźcem do poszukiwania odpowiedzi. Wspólnym poszukiwaniem :) Nie przeszkadza mi, że uczeń na korkach z angielskiego sięgnie po leżący na stole NG. Wykorzystuję jego ciekawość, by pchnąć go o krok dalej w odkrywaniu i świata i języka. Inspiracją może być wszystko od czarnych dziur po przepis na muffins. Kiedy zaczynałam pracę z dziećmi bardzo bałam się ich pytań, że mogą odkryć część mojej niewiedzy. Szybko mi ten strach minął, bo dzięki tym pytaniom popchnięta zostałam w nowe rejony. Wzajemnego oddziaływania:)

16 komentarzy:

  1. Na wszelki wypadek kupiłam dla wnucząt Elementarz Falskiego - ten z Alą i Asem . A problem w podejściu do nauczania nie nowy; jak moje chłopaki chodziły do szkoły pani od polskiego nie uwierzyła,że starszy, wtedy w klasie III sam napisał opowiadanie fantastyczne i bajkę ( mam do dziś te bazgroły), a już prawie aferą się skończyło , jak się pochwalili,że byli w obserwatorium astronomicznym i widzieli jak się strzela laserem do satelit, tak "nakłamali" ,że głowa boli . Przecież do satelit się nie strzela i do tego z laserów. Na zebraniu potem próbowałam wytłumaczyć ,że kuzyn pracuje w Borówcu i nas zaprosił, żeby pokazać jak to wygląda, ale usłyszałam tylko,że mam chłopakom powiedzieć ,żeby nie zmyślali. Łapy mi opadły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie każdemu podoba się odwaga, śmiałość i otwartość dzieci - nie każdemu nauczycielowi :(

      Usuń
  2. Ha. Czyli jednak wyszło na moje. Szkoda, że dopiero z Twojego bloga się o tym dowiedziałam. Fille

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Fille, miło, że zaglądasz do mnie :) trochę inaczej toczyła się u Ciebie dyskusja, dotyczyła wydarzeń z życia Twojej córki, więc miała inny wydźwięk. rozumiem, że Cię zabolały tamte komentarze jako niesprawiedliwe- zostałaś oceniona w nich Ty a nie szkolnictwo. ten wpis jest o programie nauczania poparty kilkoma doznaniami moich dzieci, doznaniami niesprawiedliwości ze strony nauczyciela - co jako błąd człowieka zawsze jest możliwe
      jeśli spytasz mnie o program nauczania sam w sobie to wg mnie jest on właśnie taki jak napisałam wyżej; struposzały, schematyczny, zniechęcający, bo cóż może być zachęcającego w uczeniu się kiedy nie można podczas wykładu zapytać "dlaczego?". a jednak moi synowie, ku mojemu zdumieniu, lubią swoje szkoły czego ja nie mogłam powiedzieć o własnej podstawówce.

      Usuń
    2. Nic się nie zmieniło w systemie nauczania - też się zastanawiam kto na to pozwolił, że w dobie ekologii co roku kupuje się nowe zestawy książek do jednorazowego użytku. Potem wszystko palimy i kupujemy nowe zestawy. A dzieci w szkole mają MILCZEĆ i broń Boże długo odpowiadać na zadane pytanie. Najlepiej, żeby odpowiadały TAK NIE i jedziemy dalej z materiałem.
      marucia

      Usuń
    3. witaj Maruciu :) zachowanie nauczycieli jest poniekąd wynikające z założeń programowych - tyle i tyle materiału w takim a nie innym wymiarze czasowym. połowa wiadomości pompowanych programowo do młodych głów powinna być oflagowana na czerwono "do opanowania biernego" jak to jest przy nauce języków obcych np. gdzie gros słownictwa przyswajany jest właśnie w taki sposób, ze rozumiesz co mówią a niekoniecznie musisz tego używać, bo nie jest istotne, bo nie ma wpływu na jakość wypowiedzi, bo da się zastąpić czymś innym.

      jednorazowe podręczniki w dzisiejszej dobie ochrony środowiska i ekologii szeroko pojętej uważam za wręcz karygodne, naganne i dające zły przykład dla tych, którzy z nich się uczą!

      Usuń
  3. nie wiem, z jakich teraz podręczników uczą się dzieciaki w Pl. kiedyś chyba nie były najgorsze. natomiast pamiętam pourywane "uszy" w plecakach/ tornistrach od noszenia tych kilogramów na plecach. i wory na kapcie i strój na WF, bo już w plecak się nie zmieściło. no i zapleśniałe drugie śniadanie w plecaku, o ile mama nie zauważyła w porę, że nie zjedzone:P i Hłaskę się czytało ( nie w pierwszej klasie na pewno) i Nienackiego, Niziurskiego, Bahdaja, Ożogowską. mimo wszystko na ciekawe czasy przypadło moje dzieciństwo. fajnie było i tyle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie były najgorsze Uno, też tak je pamiętam :) teraz te ze starszych klas też nie są złe chociaż mają pewne niedoskonałości. pakiety I-III to koszmar :( dzieciaki nadal dźwigają tony na własnych plecach :/ średniemu przyszywałam oderwaną szelkę od plecaka w ubiegłym tygodniu. nadal są stroje na w-f i tylko pantofle zostawiają w szkole. ale nadal nic się nie zmieniło w samym schemacie wykładów "pisz, nie pytaj, naucz się, bo będzie kartkówka z tego". ani w programie nauczania ani w stosunku nauczycieli nic się nie zmieniło "pisz, przepisuj, masz się tego nauczyć, bo będzie kartkówka". rośnie kolejne pokolenie wykształconych ludzi, które będzie bało się kiedyś zapytać, bo będzie myślało, że stawianie pytań jest oznaką niewiedzy!

      Usuń
    2. ano. pamiętam jak nauczycielka w liceum- polonistka( byłam w klasie humanistycznej) pod koniec czwartej klasy powiedziała przy całej klasie: mam nadzieję, że nigdy nie pójdziesz na studia humanistyczne i nigdy nie będziesz nic pisać.
      ot, taką panią polonistkę mieliśmy. no i poszłam na UW na filologię polską;)
      też nie wolno było pytać, uczyć trzeba było "na pamięć" itd. zawsze marzyłam o nauczycielach z powołania. i miałam polonistkę w podstawówce. pytać i dociekać nauczyłam się dopiero tutaj niestety. mam ogromną nadzieję, że jednak młodych ludzi kształcić będzie się inaczej.

      Usuń
  4. Jako nauczyciel sie nie wypowiem.

    Jako matka ucznia i na szczescie za granica - mam porownanie na biezaci, bo rownolegle przerabiamy polska szkole... Widzac zestaw podrecznikow do pierwszej klasy pomyslalam, ze to jakis zart chyba - polowa lub wiecej zadan to bylo wlasnie otocz petelka/przepisz/naucz sie na pamiec... Rzygalismy na sam widok takich polecen iobije z Miskiem i oczywiscie je pomijalismy. Niewiele zostawalo i naprawde nic co by mego Miska interesowalo. Zwlaszcza, ze w tutjeszej szkole robili i robia fajne rzeczy, zadnych petelek, przepisywania itp Od poczatku pracuja z tekstem, w tym roku z prawdziwymi gazetami, tygodnikami, wyszukuja w nich informacje, przeredagowuja teksty, pisza wlasne itd Ze o poziomie "science" nie wspomne. W ciagu roku robia po kilka projektow i robia to w szkole, wiec mamusie nie maja szans pomoc ;) Ostatni projekt w roku dzieciaki wybieraja same, wiec sa i barbie i spidermany, ale wszystkie sa traktowane rownie powaznie :)
    Ogolnie najwazniejsza cecha belgijskiej szkoly jet moim zdaniem powazne traktowanie uczniow - jak osoby, nie jak bezmyslne kukly. Mysle, ze dla dzieciakow to jest bardzo wazne...
    Oj, dlugo bym mogla na ten temat ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ależ wypowiedz się jako nauczyciel! to też ważne, problem ma dwa końce.

      dla dzieciaków jest to chyba najważniejsze, żeby czuły się traktowane na poważnie a nie z góry i z pogardą jako te, które jeszcze wiele nie wiedzą. to bardzo mi się w Waszej szkole podoba. pomoc rodziców nie jest zła jeśli ma dotyczyć samej organizacji jakichś domowych projektów czyli dostarczenie potrzebnych rzeczy do wykonania zadania, na tym koniec, resztę robi dziecko. ale patrząc na to z drugiej strony projekty powstające w domu zawsze mają szansę być niesamodzielnymi, więc tez wolałabym, żeby robili to w szkole.

      Usuń
  5. Nie bierz tego co napiszę do siebie - ale gdzieś to napisać muszę.

    Cholerne KOBIETY nauczycielki, mają jakieś dziwne widzenie świata - takie skrajnie seksistowskie.Polega ono np. na fakcie nieuznawani ojca dziecka jako partnera do rozmowy - rozmawiać mogą z mamusią, ale tatusiowi się wali na odczepnego, jakie to dziecko jest zdolne, grzeczne i w ogóle... dopiero przy mamusi, wszystkie pretensje, żale, fumy, muchy w nosie pani naucycielki znajdują ujście!

    Kolejny idiotyzm pań w szkole polega na wrażeniu iż jeśli mężczyzna porusza się szybko (jak ja) to musi być on człowiekiem co najmniej nerwowym a już na pewno agresywnym - być może nawet nieobliczalnym...
    Otóż panie nauczycielki mogą sobie swoje wrażenia wraz ze swoją wrażliwością wrazić...
    uff - ulżyło mi.
    Dzięki za wysłuchanie i proszę by te mniej "wrażliwe" nie brały tych słów do siebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jako kobieta kiedyś aktywna w zawodzie nauczycielskim w szerszym znaczeniu powiem tak: wolałam gadać z ojcem ucznia, który był zawsze gotów najpierw wysłuchać mojego zdania i sugestii. mamy często, gęsto zaczynały perorować nim usta otwarłam. miałam wrażenie, że nie oczekują oceny postępu dziecka tylko przekazują mi własne oczekiwania względem ucznia :D jak tak spojrzę wstecz, to widzę, że ogólnie rzadko kiedy zdarzały mi się problemy natury wychowawczej typu niesforni uczniowie. raczej prowadziłam tak aktywne zajęcia z angielskiego, że zdarzyła się nawet utrata części zęba przez ucznia :D

      Makro, ja znam problem z dwóch stron, jako matka uczniów i jako nauczyciel. Wiem, że problem nie leży tylko w podręcznikach, jest to problem także szkolenia kadry nauczycielskiej. To nie tylko oprogramowanie zawodzi, zawodzi czynnik ludzki i to jest chyba najbardziej smutne i frustrujące. Dobrze Cię rozumiem.

      Usuń
  6. Podręczniki Grzesia nie są koszmarne, ale wolałabym jeden elementarz, tak jak za naszych czasów.

    Mogę się wypowiedzieć o ćwiczeniach z j. polskiego klas 4 - 6. Ileż tam jest błędów, a polecenia czasami tak zawiłe, że sama nie wiem o co chodzi. ;)

    akasza2

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akaszo, czy nie sądzisz, że podręczniki powinny przechodzić skrupulatne i wielokrotne korekty robione przez nauczycieli? moim zdaniem znacznie poprawiłoby to ich jakość, bo prócz literówek wyłapane zostałyby błędy merytoryczne i logiczne, których pewnie korektor druku nie dostrzega.

      Z jakiej serii uczy się Grześ? Lubi zadania typu "otocz pętelką"? Może tylko niektóre dzieci nudzą się przy tego typu zadaniach a dla innych sa one interesujące?

      Usuń
    2. Z wydawnictwa Mac, Oto ja. Grześ lubi liczyć. :)
      akasza2

      Usuń